Tanggungjawap Jururawat



Sama ada anda seorang pelatih jururawat kerajaan atau swasta, anda kena perlu tahu kenapa tiba tiba artikel ini ada dalam blog saya pada hari ini.Pernahkah anda bertanya pada diri sendiri, kenapa anda berada dalam bidang ini? Adakah kerana anda terdesak? Tak kira lah anda terdesak dengan keluarga ke atau dengan perkara lain. Yang mana paling tepat untuk pelatih kerajaan, kerana jawatan anda sekarang boleh dikatakan sebagai menjamin masa depan. Pernahkah anda terfikir yang anda tidak pernah ihklas melakukan tugas? Jika ya, sayang sekali. Anda sebagai insan yang terpilih untuk melakukan jasa menjadikan tugas anda tempat di mana anda mengumpul dosa. Bukankah itu sesuatu yang merugikan.

Kenapa saya bercerita tentang sesuatu yang selama ini tidak pernah saya ceritakan? Saya sakit hati. Ya. Sangat sakit hati, bukan kerana sakit hati kerana pertolongan yang saya minta dari rakan pelatih ditolak, tapi sakit hati mengenangkan sikap pelatih yang ambil sambil lewa tentang keadaan dan nyawa seorang pesakit. Dalam situasi saya, di mana pertukaran shift berlaku, saya yang cuba untuk tidak ditinggalkan bas, meminta seorang rakan yang bekerja di shift petang yang bermula pada pukul 2pm untuk menggantikan tempat saya. Senangnya jawapan dia "SAYA NAK Solat" Memang sudah masuk waktu zohor pada waktu itu. Tetapi pesakit yang saya minta tolong sedang mengalami Postpartum hemorrhage (PPH)atau dikenali sebagai pendarahan selepas melahirkan yang mana darah yang keluar melebihi 500 cc.Saya tak minta dia jaga pesakit tu 24 hours, yang saya nak dia assist doktor untuk beberapa minit. Saya menjawap "Awak boleh solat pukul 3pm" dan dalam hati menambah, nyawa pesakit belum tentu dapat sampai ke jam itu.Sayang, anda sebagai orang Islam yang dilahirkan secara Islam belum dapat mengenal agama anda yang indah itu. Sangat mendukacitakan. Saya masih teringat pada seorang kawan (Islam sejak lahir) dimana beliau mentertawakan saya apabila saya berkata seorang doktor boleh menjamakkan solatnya.Nah. Ini faktanya.

[3] - Jamak kerana hajat yang benar–benar mendesak

Contoh keadaan memerlukan solat dijamak kerana hajat adalah apabila berdepan dengan keadaan yang memaksa untuk tidak dapat melakukan solat pada waktunya seperti doktor yang perlu melakukan pembedahan berjam-jam lamanya, seandainya beliau berhenti walaupun sebentar akan memudaratkan pesakitnya. Pelajar di luar negara yang menduduki perperiksaan atau terpaksa menghadiri kelas yang meliputi waktu solat yang pendek. Pegawai-pegawai keselamatan yang terpaksa mengawal sesuatu tempat dan keadaan tidak mengizinkan beliau meninggalkan kawasan jagaannya kerana kritikalnya suasana tersebut dan pelbagai lagi situasi seumpamanya.

Dalilnya adalah:

عن عبدالله بن شقيق، قال: خطبنا ابن عباس يوما بعد العصر حتى غربت الشمس وبدت النجوم. وجعل الناس يقولون: الصلاة. الصلاة. قال فجاءه رجل من بني تميم، لا يفتر ولا ينثني: الصلاة. الصلاة. فقال ابن عباس: أتعلمني بالسنة؟ لا أم لك! ثم قال: رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم جمع بين الظهر والعصر، والمغرب والعشاء.
قال عبدالله بن شقيق: فحاك في صدري من ذلك شيء. فأتيت أبا هريرة، فسألته، فصدق مقالته.

Abdullah bin Syaqiq berkata: Pada suatu hari Ibnu Abbas berpidato (memberikan kuliah/syarahan) kepada kami di Basrah selepas Asar sehingga terbenam matahari dan terbit bintang-bintang. Ini menyebabkan manusia yang hadir berkata: Solat, solat. katanya lagi: Lalu datang seorang lelaki dari Bani Tamim memperingatkan: Solat, solat. Lalu Ibnu Abbas berkata: Apakah engkau mengajar kepadaku sunnah? Sungguh tidak berguna kamu! Kemudian berkata: Aku melihat Rasulullah s.a.w. menjamakkan sembahyang antara Zuhur dan Asar, Maghrib dan Isyak.

Abdullah bin Syaqiq berkata: Penjelasan Ibnu Abbas itu tidak memuaskan hatiku. Kemudian aku pergi kepada Abu Hurairah, dan bertanyakan hal tersebut, maka dia membenarkan perkataan Ibnu Abbas. [Dikeluarkan Imam Muslim di dalam Sahihnya – hadis no: 705]

Riwayat di atas menjelaskan bahawa Ibnu Abbas menjamakkan sembahyang dalam keadaan bukan kerana bermusafir, bukan kerana ketakutan dan juga bukan kerana hujan. Di dalam kes ini dia telah menjamakkan solatnya ketika berada dalam urusan penting, iaitui pidatonya/syarahan/kuliahnya itu. Dia mengetahui jika syarahannya itu dihentikan maka akan hilanglah kemaslahatannya (kebaikan – pent.). Menurut perkiraannya meneruskan syarahan dianggap suatu hajat yang membolehkan jamak. [Lihat Koleksi Hadis Hukum, Prof. T.M Hasbi Ash-Shiddieqy, Penerbitan Bulan Bintang, jil. 4, ms. 350]

Syaikh Athiyah Saqr rahimahullah berkata:

“...Maka sekumpulan ulamak dari kalangan para imam telah bertindak mengambil zahir hadis Ibnu Abbas. Maka mereka mengharuskan mengerjakan jamak ketika hadar, iaitu tidak dalam musafir, hanya kerana hajat semata-mata. Tetapi dengan syarat ia tidak dijadikan sebagai adat (kebiasaan atau kelaziman –pen). Ibnu Hajar di dalam Fathul Bari mengatakan: Dan orang-orang yang berpendapat demikian ialah Ibnu Sirin, Rabi'ah, Ibnul Munzir dan al-Qaffal al-Kabir. Dan telah diriwayatkan oleh al-Khitabi dari satu jamaah dari kalangan ahli Hadis. Hujah mereka (mengharuskan perbuatan jamak kerana hajat itu) ialah untuk menafikan kepayahan selama di sana terdapat suatu hajat/keperluan, antaranya ialah seperti kesibukan Ibnu Abbas terhadap pidato/khutbahnya." [Ahsanul Kalam Fil Fatawa Wal Ahkam, jil. 13, ms. 424-425]

Sumber : as-sahih

Ketawalah sepuasnya. Dan saya hanya mampu tersenyum tanpa anda sedari anda tertinggal sesuatu yang sangat penting. Kenapa tidak anda meletakkan tempat anda di tempat pesakit. Adakah anda akan memaafkan seorang petugas perawatan jika ibu bapa anda, saudara mara anda, sahabat serta insan yang anda kasihi MENINGGAL dengan alasan petugas itu ingin bersolat. Saya bukan menyatakan bahawa solat itu wajib ditangguh, tetapi sebagai seorang insan yang mana tangan kita mampu menyelamatkan nyawa insan lain, maka berfikirlah secara rasional. Allah itu Maha Mengetahui. Dia tidak akan menghukum kita seperti mana kita dengan begitu mudah menghukum kesalahan orang lain. Dan kerana itu, saya selalu beringat, jika terkadang saya bersalah dengan Allah, saya masih boleh bertaubat dan dengan zatNya yang Maha Menyayangi, Insyaallah taubat saya diterima.Tapi jika saya bersalah dengan manusia, dan maaf saya tidak diterima, itu akan melambatkan urusan saya di Padang Masyhar kelak.

Dan sekarang, saya ingin bertanya dimanakah slogan KAMI SEDIA MEMBANTU yang selalu anda laungkan. Fikirkanlah sebelum kita menerima balasan. Allah itu Maha Adil.







 

Sharing Is Caring

Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors