Surat Untuk Ummi


Ummi...
Disaat ini, tiada yang mampu aku ingat dan kenang selain darimu. Deritamu sepanjang melahirkan dan membesarkan aku. Ummi, adakah sudah tertulis di suratan takdir bahawa aku akan menyaksikan kesengsaraan wanita wanita yang melahirkan. Adakah memang aku di antara insan yang terpilih untuk melihat keagungan tuhan.Ummi, disaat ini, ketahuilah bahawa anak mu ini sedang bergelut dengan diri sendiri. Cuba mencari keserasian di tempat baru, cuba menyesuaikan diri dengan persekitaran. Kadang kala kan ummi, anak mu ini menangis, meratapi. Bahkan, ada ketika anak mu ini menyesali keputusan yang dibuat suatu ketika dahulu. Tidak sanggaup rasanya meninggalkan ummi di kejauhan, tak sanggup rasanya memandang Laut China Selatan yang memisahkan kita.


Ummi...
Kalau ku tahu dari awal penderitaanmu, tidak aku sanggup untuk melawan kata kata mu, bahkan tidak akan ku tinggikan suara ku kepadamu. Ummi, aku selalu menyaksikan, kesakitan yang para ibu tanggung sebelum melahirkan. Aku juga seringkali melihat, senyuman mereka bila melihat bayi yang dilahirkan dengan susah payah berada di depan mereka. Ya ummi, beberapa hari lepas, aku hampir menangis melihat seorang ibu yang kehilangan anak pertamanya. Aku tidak dapat membayangkan betapa kecewanya dia. 7 bulan ummi, dia mengandungkan bayi itu, 7 bulan dia membawa hatinya itu kemana mana, tapi bila di lahirkan. Sudahpun tiada nyawa. Ummi, aku menangis. Tiba tiba aku teringat pada anak anak yang tidak berdosa dibuang merata rata. Tiba tiba aku teringat akan jasad bayi yang dimakan oleh semut. Ummi, mereka sanggup membunuh kerana tidak mahu dipandang hina oleh masyarakat. Tapi, aku tidak pernah salahkan mereka. Aku juga tidak menyalahkan masyarakat. Sudah menjadi lumrah dunia, inginkan yang terbaik, tapi tetap melakukan perkara yang buruk.


Ummi...
Tahun ini, tiada apa yang mampu aku berikan kepadamu seperti tahun tahun yang lepas. Aku harap ummi mengerti. Tahun ini, mungkin juga aku tidak mampu untuk balik untuk menjengukmu. Maafkan aku ummi. Ummi.. selamat hari ibu. Terima kasih kerana melahirkan, membesarkan dan mendidik aku menjadi seorang insan.




4 Responses to "Surat Untuk Ummi"
Unknown said...

2015-6-6 xiaozhengm
ralph lauren outlet
coach factory outlet
mont blanc pens
pandora jewelry
jordan shoes
oakley sunglasses
michael kors outlet
cheap oakley sunglasses
gucci outlet
michael kors bag
ray ban sunglasses
burberry sale
coach factory outlet
kate spade outlet online
ray ban sunglasses
coach outlet store online
gucci outlet
hollister clothing store
hollister clothing
chanel outlet
ray ban glasses
michael kors outlet online
coach outlet
tory burch handbags
michael kors outlet online
michael kors uk
true religion jeans
fitflops outlet
abercrombie outlet
air max 90
cheap jordans
ray ban outlet
oakley sunglass
ralph lauren
burberry scarf
ralph lauren uk
gucci outlet online
oakley sunglasses sale
coach outlet online
michael kors


June 6, 2015 at 9:50 AM
Unknown said...

2015-7-10 xiaozhengm
pandora rings
nike blazer
michael kors handbag
soccer shoes
abercrombie outlet
ed hardy
cheap soccer shoes
nike blazer low
nike tn pas cher
louboutin
longchamp outlet
christian louboutin
soccer jerseys wholesale
mont blanc pens
longchamp handbags
kate spade outlet
gucci outlet
michael kors outlet online
oakley sunglasses
louis vuitton
michael kors
oakley sunglasses discount
nike air force
chaussure louboutin
replica watches cheap
true religion jeans
oakley sunglasses
michael kors outlet
gucci uk
oakley sunglasses wholesale
chanel handbags
pandora jewelry
coach factory outlet
polo ralph lauren
coach outlet store online
cheap beats
ray ban wayfarer
kate spade handbags
cheap true religion jeans
michael kors outlet


July 10, 2015 at 11:39 AM
Unknown said...

I seriously love your site
http://www.prokr.net/2016/09/anti-black-ants-7.html
http://www.prokr.net/2016/09/anti-black-ants-6.html
http://www.prokr.net/2016/09/anti-black-ants-5.html
http://www.prokr.net/2016/09/anti-black-ants-4.html
http://www.prokr.net/2016/09/anti-black-ants-3.html
http://www.prokr.net/2016/09/anti-black-ants-2.html
http://www.prokr.net/2016/09/anti-black-ants.html


March 9, 2017 at 6:16 PM
انجين محمد said...

شركة تنظيف خزانات بالمدينة المنورة 0557763091 شركة عزل بالمدينة


شركة تنظيف خزانات بالمدينة المنورة
تعتبر الخزانات من أكثر الأشياء احتياجاً لعمليات التنظيف الدورية، لأنها تكون من أكثر الأشياء استخداماً لمواطنين المدينة المنورة، ولكن من الممكن أن يصاب الإنسان لكثير من الأمراض ويكون السبب الذي أدى إلى ذلك، هو تعرض خزانات المياه إلى التلوث وتراكم البكتريا والجراثيم، وفي هذه الحالة يجب أن يلجأ عملائنا الكرام إلى شركتنا شركة تنظيف خزانات التي تعمل في تنظيف وغسيل الخزانات عن طريق استخدام الشركة لأجود أنواع المنظفات والتي لا تترك أيس أثر من أي نوع على المياه، فرائحتها تزول بعد ساعات من عملية التنظيف، كما أن شركة عزل بالمدينة المنورة تهتم بأن تستخدم أحدث المعدات والآلات التي تساعد على تطهير وتعقيم الخزانات، ومن أهم الخدمات التي تحرص أن تقوم بها الشركة لعملائها هي القيام بأعمال عزل الخزانات وهي الطريقة والوحيدة التي تساعد في حماية الخزان من العوامل الخارجية.
شركة عزل خزانات بالمدينة المنورة
شركة عزل بالمدينة المنورة
http://ahbabelmadina.com/%D8%B4%D8%B1%D9%83%D8%A9-%D8%AA%D9%86%D8%B8%D9%81-%D8%AE%D8%B2%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AF%D9%8A%D9%86%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%A9/




April 15, 2018 at 11:23 PM
Comment with our Yahoo! Smiley :
  • :)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

    Post a Comment

     

    Sharing Is Caring

    Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors